به شبکه اجتماعی گرافیست‌های ایران خوش آمدید.

همه چیز درباره استارتاپ

استارتاپ

استارتاپ چیست؟ چرا دنیای امروزی نیاز به استارتاپ دارد؟

در مطلب حاضر قصد داریم به تعریف کلی و جزئی ماهیت استارت آپ پرداخته و چرایی و چگونگی آن را از ایده استارتاپی، تاریخچه مرتبط و تفاوت مابین استارتاپ و فعالیت‌های شغلی سنتی را مورد بحث و بررسی قرار دهیم.

استارتاپ و یا استارت‌ آپ موضوع خیلی قدیمی و ریشه دار نبوده و این مبحث در دهه اخیر توانسته توجه بسیار زیادی را نسبت به خود جلب کند. اما باید توجه داشت که اگر نام هر فعالیت از طرف صاحب آن، استارتاپ یا استارت آپ گذاشته شود لزوما آن فعالیت در این دسته نمیگنجد.

استارتاپ یا استارت آپ چیست و چه مفهومی دارد

مراجع مختلف تعاریف متفاوتی برای اصل و ماهیت استارتاپ آورده‌اند، اما آنچه که در اصل و مشترک و صحیح مابین تمامی تعاریف است آن است که، استارتاپ یا استارت آپ به مجموعه فعالیت‌هایی گفته میشود در بطن آن یک موضوع شکل نگرفته و ناپخته به واسطه همت و کار یک گروه به ایجاد یک محصول نهایی ختم میشود و سپس بستری برای فروش آن شکل میگیرد.

در حقیقت استارتاپ شروع از نقطه آغازین و رسیدن به نقطه پایانی را به واسطه فرآیند اصلی سعی و خطا (به انگلیسی: Try and error) طی کرده تا بتواند به نقطه مورد پروژه برسد. استارتاپ میتواند درباره یک موضوع خیلی خاص و پیچیده صنعتی و یا علمی باشد یا میتواند درباره یک محصول خیلی ساده بوده که نیاز عموم مردم در یک زمینه ویژه و یا خاص را برطرف نماید. در حقیقت لزوما نیاز به یک ایده بسیار پیشرفته همراه با فرآیندی پیچیده و خاص ندارید تا بتوانید استارت آپی مورد توجه و موفق داشته باشید، بلکه باید بتوانید خروجی موفق داشته و بازاریابی صحیح ،اصولی و درست مورد نیاز آن خروجی را برای فروش آن بدست آورید.

تاریخچه استارت آپ

در واقع مانند بسیاری دیگر از مفاهیم میتوان استارت آپ را به آغاز تمدن انسانی بسط داد اما آن تاریخی که مد نظر ماست از سال ۱۹۱۱ میلادی آغاز میشود که شروع آن با کمپانی و شرکت‌های Silicon Valley بوده است. از جمله خروجی‌های شایان ذکر میتوان از استارتاپ IBM نام برد که مخفف عبارت International Business Machines میباشد. استارتاپی که توانست به یکی از بزرگترین دولوپرهای (Developer) نرم افزار در جهان بدل گردد. اگر بخواهیم از نمونه‌های قدیمی و موفق نام ببریم هیچگاه نمیتوانیم اپل (Apple) را فراموش کنیم. برندی که استیو جابز آغازگر آن بود و توانست در تمام دنیا موفق باشد. در سال ۱۹۹۷ ایده استارتاپی مطرح شد که قسمت بزرگی از دنیای تکنولوژی امروزه را تشکیل میدهد. گوگل استارتاپی است که توانست دنیا را در ابعاد خودش تعریف کند و موفقیتهای بسیاری را بدست آورد. علاوه بر موتور جستجو، سیستم عامل تلفن‌های هوشمند اندروید از جمله بزرگترین دستاوردهای این غول فناوری است.

چرا استارتاپ راه اندازی کنیم؟

لزوما هر کسب و کار جدیدی استارتاپ نیست. به عنوان مثال کسی که خدمات تعویض روغن خودرو راه اندازی میکند نمیتواند نام فعالیت خود را استارتاپ بگذارد اما اگر همین شخص شرکت ارائه خدمات تعویض روغن در محل را به صورت شبانه‌روزی ارائه دهد میتواند نام فعالیت خود را استارتاپ بگذارد. دلایلی که ما را به سمت راه اندازی یک استارتاپ/استارت آپ می‌کشاند میتوانند شامل موارد زیر باشد:

  • جلب حمایت برخی سرمایه گذاران خصوصی و دولتی
  • ایجاد امکان دیده‌شدن توسط مخاطبان و مردم
  • جدید و منحصر به فرد بودن ایده و فعالیت
  • شروع یک فعالیت از صفر و تلاش برای رشد
  • ایجاد حس مثبت روانی
  • بهتر شدن توانایی انجام کار گروهی به جای انفرادی
  • کسب درآمد مناسب در صورت موفقیت
استارت آپ
امروزه استارتاپ جایگاه ویژه‌ای در سراسر دنیا پیدا کرده است.

استارت آپ: شکست یا پیروزی؟

شاید کمی دلسرد کننده باشد که بدانیم بیشتر استارتاپ‌ها شکست را به جای پیروزی تجربه میکنند. اما همین نکته نیز میتواند نقطه قوت این امر باشد که در صورت موفقیت، پایانی مورد توجه نسیب شما خواهد شد. اما چرا یک استارتاپ شکست میخورد؟ در اینجا مسئله‌ای روانی و معنوی همراه با مشکلاتی به شکل فیزیکی و مادی وجود دارد. یکی از دلایل شکست بسیاری از استارتاپ ها عادت بد انسانها برای نیمه کاره تمام کردن بسیاری از چیزهاست. خیلی از افرادی که شروع به فعالیت در باب استارتاپ میکنند از لحاظ جسمی و روحی دچار خستگی شده و ادامه ندادن را به جنگیدن برای پیروزی ترجیح میدهند. دلیل عمده دیگر هم وجود نداشتن حمایت مالی کافی و مناسب برای به موفقیت رسیدن یک استارتاپ است.

اگر بخواهیم برای درک بهتر یک استارتاپ فروش جارو برقی هوشمند را مثال بزنیم مراحل زیر باید به طور مثال طی بشود:

  • داشتن توانایی مالی برای ساخت نمونه اولیه محصول
  • ایجاد بستر مجازی مورد نیاز مانند وبسایت، اینستاگرام و …
  • ایجاد مطالب مرتبط و نشر آنها برای جذب مخاطب
  • مفید و کامل بودن محتوای مورد استفاده
  • داشتن جلوه گرافیکی مناسب در بسترهای مختلف
  • داشتن تبلیغات در پلتفرم‌های مختلف
  • کار با ابزارهای متفاوت برای ارزیابی مثل گوگل ادوردز
  • گسترش تیم همکاری و فروش محصول

به راحتی میتوان گفت که در اکثر استارتاپ‌ها فرآیندی مشابه طی میشود اما فرق مابین یک استارتاپ موفق و شکست خورده در یک موضوع مشابه تنهای تنها آن است که کدام تیم خسته نشده و دست از تلاشهای خود در جهت موفقیت بر نمیدارد.

استارتاپ یا کسب و کار سنتی؟ مسئله این است!

فرآیند پیشرفت یک استارتاپ مانند یک درخت است. هر استارت آپ در قدم اول مانند یک نهال جوان نیاز به مراقبت بیشتری دارد. با طی زمان با رسیدن نور و آب کافی به یک نهال جوان زمینه رشد و بزرگتر شدن آن فراهم میشود. پس از رسیدن به رشد کافی درخت توانایی بارور شدن و ثمر دادن را پیدا میکند، یعنی اگر در مراحل اولیه ما بتوانیم استارتاپ خود را بدرستی هدایت کنیم با رسیدن به پایان میتوانیم از ثمره آن بهره ببریم. اما در کسب و کار سنتی بعد از داشتن سرمایه اولیه و تهیه محصولات برای فروش یک مکان فیزیکی مهیا شده و فرآیند فروش از همان ابتدا آغاز میگردد. حال فرق بین استارتاپ و کسب و کار سنتی آن است که مدل سنتی به نوعی تست شده و برای فرد اطمینان خاطر بیشتری ایجاد میکند اما مدل استارتاپ میتواند بینهایت رشد داشته باشد. شایان ذکر است که استارت آپ در اکثر موارد باید پشتوانه علمی داشته باشد تا بتواند این نام را یدک بکشد. مبنا و اصول پایه علمی در شکل‌گیری یک استارت آپ نقش بسزایی دارد.

1
ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

توسط
تومان